Jak dobrać właściwe igły do swojej pracy i wełny?
Igły do filcowania są dostępne w różnych rozmiarach i typach haczyków. Ich grubość określana jest miarą "gauge", gdzie niższy numer oznacza grubszą igłę. Typowe rozmiary w pracach rękodzielniczych to 36, 38, 40.
Typy igieł ze względu na grubość:19 gauge - super gruba, używana do mocowania, zszczepiania bardzo grubych włókien, np. lnu, włosia końskiego, czy bardzo ostrych wełen.
32 gauge - gruba, używana do wstępnych etapów filcowania, splatania większych partii wełny, kiedy igła mocno zagłębia się i zagarnia większe partie wełny.
36 gauge - średnia, najbardziej wszechstronna i uniwersalna, do większości włókien, zalecana dla początkujących.
38 gauge - średnio-cienka, do wygładzania powierzchni, nadawania kształtu i wypracowywania szczegółów, jak np. struktura mięśni przy pracach 3D
40 gauge - cienka, do filcowania detali, wykańczania, modelowania, dopracowywania kształtów.
Grubsze igły zazwyczaj używane są do grubszych włókien lub na etapie początkowym filcowania, podczas gdy cieńsze są odpowiednie do prac z detalami, np. źrenica oka, wykończeniowych do wygładzenia powierzchni. Można grubość igieł przyrównać do grubości i wykorzystania papieru ściernego.
Igły dobiera się również w zależności od włókna z jakim się pracuje. Włókna wełniane plączą się tak dobrze, ponieważ są pokryte nakładającymi się na siebie "łuskami", które można zobaczyć za pomocą mikroskopu. Włókna wełniane mogą być gładkie (mniejsze łuski) lub grube (większe łuski), co wpływa na to, jak łatwo się ze sobą łączą, a także na to, jak dobrze przylegają siebie. Dla cieńszych wełen, wybiera się cieńsze igły, zagarniają one wełnę delikatniej, mniejszymi partiami i nie zostawiają widocznych śladów. Grubsze igły zostawiają widzialne dziurki po wkłuciach, co utrudnia wykańczanie pracy taką igłą. Sugerujemy używanie igły nie grubszej niż 36 gauge do włókien o grubości 23 mikrony lub cieńszych, np. 19, 16 mikronów (
merynos australijski).
Igły różnią się również kształtem, przekrojem i zakończeniem (czyli wielkością i kształtem haczyków/zadziorków). Odpowiedni kształt używany jest w odpowiednim momencie pracy i do osiągnięcia specyficznego efektu lub wykończenia.
Typy igieł ze względu na kształt zakończenia:
Top - ma haczyki tylko na końcu trzpienia, odpowiednia jest do delikatnego filcowania, wygładzania, dodawania małych porcji wełny np. włosów, mocowanych tylko na końcach włókna. Używana również do wzmocnienia filcowanej powierzchni, nie działając głęboko i nie zmieniając kształtu.
Odwrócona / Reverse - ma haczyki odwrócone, powodując wyciąganie poprzednio wfilcowanego włókna, uzyskując efekt futra lub puchu. Używana najczęściej do stworzenia sierści zwierząt.
Star - ma haczyki na ok. 1 cm trzpienia od końca ostrza oraz przekrój gwiazdy, zyskując jedną krawędź więcej w stosunku do igieł o przekroju trójkątnym. Ma zatem jedną krawędź więcej na mniejszej długości, co czyni ją bardzo wydajną i szybko filcującą. Dla efektywnego filcowania nie trzeba jej głęboko wprowadzać we włókno, co szczególnie przydaej się przy filcowaniu na formach styropianowych, np. bombek lub jajek.
Trójkątna - ma haczyki na ok. 2 cm trzpienia od końca ostrza oraz przekrój trójkątny. Najbardziej standardowy kształt, który z dobrze dopasowaną grubością służy do ogólnego zastosowania od początkowego etapu filcowania (np. kształtowanie środka figurki lub tworzenie tła obrazka - grubą igłą, dokładanie szczegółów i wykańczanie - średnią igłą, dopracowywanie detali i wygładzanie - cienką igłą).
Spiralna / Twist - ma więcej haczyków rozłożonych na spiralnym kształcie trzpienia, co sprawia, że wkręca się we włókno łagodniej, dając równiejsze zamknięcie się powierzchni filcu. Pracuje również szybciej i jest bardziej wydajna.
Od czego zacząć?
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z filcowaniem na sucho, nie musisz kupować wszystkich rodzajów igieł. Najprawdopodobniej do Twojej pracy wystarczy jeden (np.
igła średnia) lub dwa rodzaje (
cienka, albo
star). W miarę rozwijania umiejętności i pomysłów możesz potrzebować więcej rodzajów igieł, dostosowanych do precyzyjnie zaplanowanego efektu.
Filcowanie na sucho to sztuka, która wymaga praktyki, więc nie wahaj się eksperymentować i doskonalić swoje umiejętności w trakcie tworzenia różnych projektów.
Opracowanie: Agnieszka Jackowiak
Grafika: Piotr Deptuła